Omöjligt att svara på (hur långt är ett snöre?).
Det beror på vad franchisetagaren ska prestera och hur känt företagsnamnet är och vad marknaden tål. Man får vad man betalar för.
Omöjligt att svara på (hur långt är ett snöre?).
Det beror på vad franchisetagaren ska prestera och hur känt företagsnamnet är och vad marknaden tål. Man får vad man betalar för.
Det är väldigt svårt att säga vad som är en rimlig avgift då olika system har helt olika avgiftsnivåer som är beroende av en mängd olika faktorer.
Det bästa är att man, när man har fått reda på avgiften ligger på, sätter sig ner i lugn och ro och försöker beräkna vad den kommer att ge tillbaka i pengar. Hur mycket är varumärket värt? Hur mycket marknadsföring får jag? Klarar jag av att hålla budget och blir det något över med den här avgiftsnivån?
Både ja och nej. Styrkan i franchising ligger i enhetligheten som gör att kunderna känner igen sig.
Men givetvis både får och ska du ta egna initiativ inom konceptets ram.
Ingen franchisegivare vill försöka tvinga kvar franchisetagare som inte trivs.
Först försöker man förstås se var problemen finns och lösa dem tillsammans. Men om inte det går ska man skiljas åt, på ett sätt som är det bästa för alla berörda – tänk på kunderna.
Om det går bra, hur mycket får jag tjäna? Hur mycket som helst – vinsten är franchisetagarens.
Men det är också risken, som finns med i varje affär.
Ja, men bara med franchisegivarens tillåtelse. Det är ju givaren som ska leva ihop med köparen, kanske i många år. Givaren måste få en chans att värdera din köpare som samarbetspartner.
Alla franchisegivare är såklart angelägna om att det går bra för deras franchisetagare. Det är den bästa reklamen för systemet. I kontraktet finns en lång uppräkning av allt som givaren ska svara för; namn och profil, sortimentsutveckling, marknadsföring, utbildning och information, administrativ hjälp, kanske också varuflödet.
En viktig uppgift är också att se till att franchisetagarna får byta erfarenheter och tips med varandra.
Givetvis! Franchising förutsätter ett fritt och öppet meningsutbyte, inte bara mellan franchisegivaren och den enskilda franchisetagaren, utan också mellan dessa inbördes. Det underlättar tillvaron att kunna byta varor, tjänster och goda råd. Franchisegivaren ska vara glad om denne har franchisetagare som inser att de har både rätt och skyldighet att ställa krav på sin franchisecentral
Man kan säga ”konceptupplåtelse”, men franchising är ett ord som är vedertaget internationellt och numera även i Sverige.
Fråga Svenska Franchise Föreningen som slussar dig vidare till rätt personer, fråga franchisetagare som redan finns i systemet, fråga banken, kommunens näringslivsrådgivare, Almi eller Jobs & Society. Och glöm inte att fråga dig själv om du vill jobba hårt långa veckor och ta ansvar för ditt eget liv istället för att vara anställd.
Be att få så mycket information som möjligt av franchisegivaren. Ställ även “obekväma” frågor och be att få se ekonomiska kalkyler. Ring runt till andra franchisetagare i systemet. Sök hellre för mycket än för lite information! Kolla även om de är medlemmar i Svenska Franchise Föreningen.
Förespeglingar om stora pengar. Absolut, många franchisetagare har goda inkomster och många har sålt sina franchiser för en miljon eller mer. MEN vanligare är att man får slita hårt ganska länge för en måttlig inkomst. Om någon vill få dig att tro något annat, var skeptisk!
Det vet du bäst själv. Men din franchisegivare vet också vilken typ av människa han är ute efter. Bli inte knäckt om du får ett nej – kanske har givarens långa erfarenhet räddat dig från en allvarlig felsatsning.