Aktiviteter - 22 March 2023

Seminarie med Afterwork

22 MARS | GÖTEBORG

EFFEKTIVISERA OCH UTVECKLA DIN FRANCHISE
Efterfrågan på event i Göteborg har varit stor och nu kan vi äntligen bjuda in till en fullspäckad eftermiddag/kväll för er i region väst!
Tillsammans med vår Guldpartner BDO bjuder vi in medlemmar, partners och er som är intresserade av franchise till det här seminariet som avslutas med vår numer regelbundna Afterwork som visat sig vara otroligt givande när det kommer till att lära känna oss på Svenska Franchise Föreningen bättre och som ger möjlighet till mingel och nätverksbyggande!

Våra partners BDO, MAQS Advokatbyrå, Fantastic Frank, Pepins och BrandFactory kommer hålla föredrag om allt från ekonomisk effektivisering till visuell marknadsföring av franchise. 

22 MARS | Lilla Badhusgatan 2, GÖTEBORG
SEMINARIE: 15:00 – 17:00 – Välkommen på fika redan fr.o.m kl 14:30
AFTERWORK: 17:00 – 19:00



AGENDA

BDO – Anna-Karin Wallentin, Tax Quality & Governance Manager & Anders Sköldberg, Auktoriserad Redovisningskonsult/Partner
Ett lyckat franchisekoncept kan många vinna på – BDO ger stöd i varje steg på resan
Det finns många utmaningar inom franchise. Med vår erfarenhet är vi väl medvetna om de situationer som såväl franchisegivare som franchisetagare ställs inför. BDO vill vara en långsiktig partner som stöttar kedjan genom både stora och små hinder. Du kan möta våra specialister på en lokal, nationell eller internationell nivå.

MAQS Advokatbyrå – Bo Sjöholm, Advokat/partner
Franchiseavtalet – varför är det viktigt och vilka huvudpunkter bör avtalet innehålla?
Franchiseavtalet är den bas varpå hela samarbetet vilar. Det är ofta ovanligt långt och omfattande för att vara ett svenskt avtal mellan svenska parter. Speciellt är också att avtalsinnehållet – inom vissa ramar – kan ändras ensidigt av franchisegivaren. Varför är det så och är det verkligen tillåtet? Jag går också igenom de viktigaste punkterna som ett franchiseavtal alltid bör innehålla och vad man bör tänka på innan ett avtal tas fram och undertecknas.

Pepins – Nicklas Danko, Sales & Account Manager
Pepins är en mötesplats för bolag och investerare
Pepins handlar om att ge affärsidéer bästa möjliga chans att lyckas, samtidigt som alla kan bli delägare. Vi hjälper till med kapitalanskaffningar, finansiell rådgivning och handel genom vår egna unika plattform.
Som investerare kan du utforska och bli delägare i bolag du gillar och tror på och var med och påverka din investering. Alla, proffs såväl som mindre erfarna, investerar på samma villkor.
Som bolag kan du dra nytta av delägare för mer än bara kapital genom att ge ditt bolag en community av ambassadörer. Förbered ditt bolag i god tid för tillväxt och kanske en IPO. Genom att erbjuda dina franchisetagare möjlighet att bli delägare skapas incitament för tillväxt och lönsamhet både för franchisetagaren och franchisegivaren.Ett gemensamt delägarskap attraherar och motiverar för ett långsiktigt engagemang.

BrandFactory – Mikael Falldahl, Key Account Manager &  Anders Dekany, Business Area Manager
BrandFactory, en helhetsleverantör inom visuell kommunikation. Från analoga och digitala skyltar, fasadskyltar, foliering, fordonsdekor, till allt inom trycksaker, lager och distribution.
– Presentation av BrandFactory och våra affärsområden
– Berätta/beskriva hur vi är organiserade
– Beskriva och visa exempel på hur vi hjälpt andra kunder att skapa affärsnytta och mervärde i deras kommunikation.

Fantastic Frank – Sven Wallén, VD & grundare
Att skapa en internationell franchisekedja utan franchisekunskap men med ett starkt varumärke
Att bygga ett framgångsrikt företag underlättas av att starkt och fläckfritt varumärke. Faktum är att ett starkt varumärke driver tillväxt och vi entreprenörer blir främst ”story teller’s”, processutvecklare och ”varumärkespoliser”.
– Hur skapar man ett framgångsrikt franchisekoncept utan franchisekunskap och utan stort kapital?
– Många utmaningar och lärdomar på vägen.
– I framtidens städer kommer det lokala, kvalitativa och ”handgjorda” bli allt viktigare. Samtidigt är vår styrka det internationella – hur kombinera det här på ett smart sätt?

Fantastic Frank är en mäklarfirma med franchise som affärsmodell. Vi har 15 kontor i Sverige, Tyskland, Danmark, Italien, Spanien, USA och Portugal. Vi har som motto ”Inspire to buy” och brinner för bostadsaffärer, fotografi och service. Med fokus på design, visuell kommunikation och smart marknadsföring utmanar vi en likriktad bransch. Vår vision har gjort oss till en av världens mest omskrivna mäklarfirmor. Fantastic Frank grundades 2010 i Stockholm.